Heeft u vragen
035 - 64 24 838
06 - 288 70 427

>>Pijnstillers en spijsvertering

Pijnstillers en spijsvertering

27-03-2017

Steeds meer mensen gaan als gevolg van pijn in hun lichaam zwaardere pijnstillers gebruiken. Deze pijnstillers kunnen een verstoring veroorzaken aan de slijmvliezen van het spijsverteringsstelsel, waaronder de maag. Artsen schrijven daarom maagzuurremmer voor om de maag te beschermen, echter verslechterd de gezondheid hierdoor ook.
Aangezien pijn een erg aanwezige factor is in ons bestaan en we daar graag een oplossing voor hebben, schenk ik daar in deze blog weer aandacht aan.

Voeding als pijnstiller

Bij diabetes of hart- en vaatziekten krijgen patiënten vaak voedingsadvies dat gebaseerd is op officiële richtlijnen. Voor de meeste andere ziektebeelden bestaan er geen officiële richtlijnen, terwijl voeding toch een belangrijke basis vormt bij alle ziektebeelden en de behandeling ervan.

In de praktijk hoor ik dat diëtisten adviezen geven die gebaseerd zijn op het voedingscentrum. Het voedingscentrum is echter niet onafhankelijk. Ze zouden anders niet kunnen bestaan. Ze worden namelijk gesubsidieerd door de voedingsindustrie en kunnen dan aankloppen bij de overheid voor subsidie. Niet andersom. Helaas bevat het advies van het voedingscentrum teveel bewerkte koolhydraten en suikers. Er wordt ook geadviseerd om zo min mogelijk vet te nemen omdat dit is aangewezen in onderzoeken die gesubsidieerd zijn door de voedingsindustrie. Vet is echter voor veel processen in het lichaam belangrijk. Denk aan cholesterol wat wordt gebruikt voor de omzetting naar vitamine D. Voor de hersenen is vet ook heel belangrijk. Vet dient daar als een soort schort om de hersenen te beschermen. Het voedingscentrum adviseert het chemisch bewerkte vet zoals margarine. Ik raad aan om natuurlijke roomboter te gebruiken.

Bij (chronische) pijn denkt men zelden aan voeding, maar voeding is een heel belangrijke factor bij pijn. Voeding beïnvloedt inflammatie, de darmflora, het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de pijngewaarwording. Het typische westerse voedingspatroon bevat te veel geraffineerd en bewerkt voedsel, te veel koolhydraten en suikers, te veel dierlijke producten en te weinig groenten, fruit en vezels. Het werkt pijn in de hand of houdt het in stand.

Aan veel kant en klaar producten wordt suiker toegevoegd. Producten zonder die toevoeging zijn niet lang houdbaar. Veel verpakte groenten worden ook bewerkt om het langer houdbaar te maken. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen andijvie die je zelf snijdt in het juiste seizoen en de gesneden andijvie in de koelafdeling van de supermarkt. De zelf gesneden onbewerkte andijvie moet direct worden opgegeten omdat het er na een dag onsmakelijk uitziet. De gesneden andijvie uit de supermarkt zit al een langere tijd in de verpakking zonder dat er iets mee gebeurt, hoe kan dat?
In veel fruitproducten zitten pesticiden. Die pesticiden zitten niet alleen in de schil, maar in de hele vrucht. Ze worden er namelijk al opgespoten voordat de vrucht gaat groeien.

Een van de belangrijkste oorzaken van pijn is inflammatie (ontsteking). Inflammatie is heel sterk gelinkt aan voeding. Geraffineerde koolhydraten en suikers, vlees, vleesproducten, verzadigde dierlijke vetten, geraffineerde gehydrogeneerde olie (margarine, dressings), gebakken en gefrituurde voeding, transvetten, te veel alcohol en voeding waar je allergisch voor bent, stimuleren inflammatie. Groenten, fruit, kruiden, specerijen, broccoli, knoflook, uien, vette vis, waterkers, vlaszaad en andere zaden, walnoten en andere noten, cacao, olijfolie, rode wijn en groene thee bevatten verschillende stoffen die ontsteking remmen.

Het lichaam gaat zijn immuunsysteem gebruiken om lichaamsvreemde stoffen, de stoffen die het lichaam niet kent, aan te vallen.

Om kalkoenen vet te mesten werd er margarine gemaakt. Alleen gingen de kalkoenen dood. Het was te duur om de margarine niet meer te gebruiken, dus werd het aangeprezen voor mensen. Zou het dan echt goed voor ons zijn? In margarine zitten veel chemische producten die niet goed zijn voor ons lichaam en kunnen leiden tot ontstekingen. Plantaardige oliën zijn absoluut niet schadelijk en sommige dierlijke producten ook niet zolang het dier vrij is van medicijnen en antibiotica.

Voeding bepaalt ook de samenstelling van de darmflora, die sterk gelinkt is aan inflammatie. Een verstoorde darmflora is een van de oorzaken van ontsteking en pijn in heel het lichaam, onder andere chronische pijn in het bekkengebied, spierpijn, gewrichtspijn, fibromyalgie, migraine en neuropathische pijn. Suppletie met probiotica heeft een pijnstillende werking. De darmflora kan ook hersteld worden met de juiste voeding.
Een verstoorde darmflora is een van de oorzaken van allergie of intolerantie voor bepaalde voeding, zoals gluten, tarwe, koemelk (maar ook andere voedingsmiddelen). Voedingsallergie of -intolerantie kan pijn in heel het lichaam veroorzaken.

In de darmflora en darmslijmvlies is het immuunsysteem van groot belang. Het immuunsysteem kan uitgeput raken doordat het hard bezig is met voeding opruimen wat niet goed voor ons is. Met name bewerkte producten die ons lichaam niet om kan zetten worden gezien als lichaamsvreemd. Het immuunsysteem wordt geactiveerd en kan uitgeput raken. Deze overreactie noemen we allergie. Op den duur kan dit leiden tot een verstoring in het aantal bacteriën die een goede functie hebben in het darmslijmvlies.
Het darmslijmvlies is erg belangrijk voor de stoffen die erin zitten die pijnstillend werken. Waarom zouden we pijnstillers gebruiken als we ook het darmslijmvlies en de darmflora kunnen verbeteren? Dan kan het lichaam zelf controleren of het stoffen af moet scheiden tegen pijn. Als we dit van buitenaf blijven doen creëer je een verslechtering van dit systeem en heb je steeds meer pijnstillers nodig.

Ook een gebrek aan bepaalde nutriënten kan ontsteking en pijn veroorzaken of verergeren. Vooral omega-3 vetzuren, vitamine D, de B-vitaminen, vitamine C, magnesium, polyfenolen en flavonoïden zijn belangrijk om inflammatie en pijn te onderdrukken. Geraffineerd en bewerkt voedsel levert (bijna) geen van deze stoffen, maar berooft het lichaam juist van alle belangrijke nutriënten.

In veel producten, zoals bijvoorbeeld margarine zitten niet de juiste vetzuren zoals de omega-3-vetzuren. Dit zit in vette vis, zoals makreel, zalm e.d. Vitamine D wordt gemaakt uit cholesterol en zonlicht. Alleen in de winter hebben we dat onvoldoende, daarom is het zeker in de winter nodig om extra vitamine D te nemen. Ook doordat het lichaam niet meer voldoende cholesterol kan maken is er vaak ook in de zomer een tekort aan vitamine D.
Veel van de B-vitaminen zitten in groente.
Vitamine C is het enige wat we absoluut niet zelf kunnen maken. Maar dat zit alleen in vers fruit. Dit hebben we in de winter niet. In het fruit komt de vitamine C pas op het laatste moment net voordat de vrucht van de boom of struik komt. Het meeste fruit wordt onrijp geplukt, dus daar zit geen vitamine C in. Fruit in de winter is wel goed om te eten maar dan meer voor de vezels. De westerse mens heeft over het algemeen te weinig vitamine C waardoor we vaak leiden aan symptomen van scheurbuik.

Patiënten met pijn krijgen standaard alleen pijnstillers, maar ze zouden ook advies over voeding, voedingssupplementen en beweging moeten krijgen. Dr. Robert Bonakdar, directeur van de Amerikaanse Academie voor Integratieve Pijnbeheersing, vindt dat er ook voor pijnbeheersing officiële voedingsrichtlijnen moeten komen.

Het is goed om bewust naar onze voeding te gaan kijken. Natuurdiëtisten hebben vaak na hun studie als diëtiste een opleiding natuurvoeding gedaan waardoor ze goed in staat zijn om een gedegen advies te geven over voeding.
Een mesoloog is opgeleid om te kijken naar de voeding en kan ook uittesten wat wel of niet goed is.

© Hilde Maris

1. Bonakdar R. Integrative Pain Management: Global Persepectives on How We Can Improve Pain Care. American Academy of Pain Management (AAPM) 2016 Annual Meeting. Presented September 23, 2016.
2. Tick H. Nutrition and pain. Phys Med Rehabil Clin N Am. 2015 May;26(2):309-20.
3. Totsch SK, Waite ME, Sorge RE. Dietary influence on pain via the immune system. Prog Mol Biol Transl Sci. 2015;131:435-69.


Bronnen
https://www.youtube.com/watch?v=hL20rKw8FME&feature=youtu.be
https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/0411n.pdf
http://zaplog.nl/zaplog/article/prenatale_blootstelling_pesticiden_en_afmetingen_pasgeborenen
http://www.dieetvandaag.nl/1447/2012/05/11/eet-je-dood-met-margarine-of-kies-voor-roomboter/
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/wat-moet-ik-hier-van-denken